Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.07.2007 09:55 - Християнска Революция
Автор: hristianstvo Категория: Други   
Прочетен: 8795 Коментари: 8 Гласове:
0

Последна промяна: 04.01.2008 14:32


Джордж Барна: Революция

 
Д-р теол. Доний К. Донев 

През 2005 дългогодишният изследовател на църквите в Америка, Джордж Барна, публикува новата си книга с заглавие „Революция”. Барна е известен като обективен критик и общестевен анализатор не само в църковните среди. Основаната от него и съдружниците му компания за PR и църковен мениджмънт Барна Груп, вече години наред публикува редовен бюлетин с анализи на множеството анкетни резултати, които са събирани от църкви и парацърковни общества. Самият Барна е предпочитан говорител на християнски и секулярни образователни институции. Широката му публицистична дейност се основава на изследването на големи групи от църковни общества и служители, и на практика предвижда и предлага адекватни решения на редица църковни проблеми и процеси преди те да се случат. Такива бяха книгите му, разглеждащи бъдещето на американското семейство и  маркетинговият метод за църковен растеж.

През последните две години, книгата на Барна обаче получи критика от множество пастори, църкви и деноминации, тъй като разглежда една нарастваща проблематика, която започва да заема централно място в църковния живот. „Революция” започва с критичните, но лоялни въпроси: „Уморени ли сте от ходене на църква?”, „Знаете ли своето място в живота и служението на църквата?”, „Мотивира ли достатъчно локалната църква вашето духовно развитие?” След което книгата предлага своята теза: „Християнският живот продължава дори извън стените на църквата.”

Според Барна, животът в локалната църква е започнал да губи своя позитивен ефект върху вярващите още в края на миналия век. Емоционалните съживителни събрания са останали в периода 1950-1960 г. Времето на надденоминационните църкви и служение е отдавна отминало през 1970-те. През 1980-те локалните църкви започват своя дълъг преход към един нов и непознат за тях свят, който започва с острото противоречие между постмодернизма и йерархичното структуриране в лидерството, практиката и дори богословието. Самия процес на „ходене на църква” престава да мотивира индивидуалния вярващ и след няколко опита да открие мястото си в църковния живот на една, две или повече църкви, той/тя просто престават да посещават църковните събрания или ги заменя с подходяща алтернатива.

Барна отбелязва съществуването на четири постмодерни модела за църква: традиционна локална църква с редовна членска маса, домашна или клетъчна група, семейно общение и не на последно място „кибер”- църквата. Тези модели спомагат за анализ на събраните резулатати, според които повечето вярващи в традиционния църковен модел, прекарват време на общение с Бога само по време на богослужение, но не и извън него. Същевременно, само един на всеки пет вярващи чувства общение по време на богослужение, а повече от 50% не са прекарали време в общение с Бога през последната година. По-малко от 25% очакват Бог да получи нещо от процеса на духовно общение, докато само един на всеки 7 има взаимоотношение с друг(и) вярващ(и) с цел лична отчетност и интегритет.

Според Барна, постмодерният вярващ спира да ходи на църква, защото вижда себе си като участник е едно духовно пътуване, което продължава цял живот, а не само около час неделя сутрин. Това се определя и от личната и честна преценка на вярващия кое е и кое не е истинското в църква. Същевременно, църквите са изплашени от собствената си неадекватност да разберат и да служат в контекста на тази нова вълна и я отричат като небиблейска, въпреки че ясно осъзнават, че тя рефлектира собствената им идентичност (или още по-често нейната неосъзната криза). Барна заявява, че Християнството не може да бъде спряно дори от стените и структурите на ... църквата.

Постмодерния модел привлича вярващите, защото в него не важи кого познаваш (асоциация с дадена личност или общество), а кой си всъщност (идентичност). Това е и притегателната сила на постмодерната църква. Тя е общество, което обръща внимание на идентичността, личността, уменията и мнението на индивидуалния вярващ. В нейния контекст човек не е просто номер, бройка или член, а личност, която е от значение.

Барна търси причината за това във високия професионализъм изискван от постмодерното обществото, който различава вярващите от техните предшественици от миналия век и диктува нарастващото им желание да участват в църковния живот не само като членска маса, а със своите познания и своя личен и професионален опит. Това определя и желанието на повечето анкетирани да се включат активно в конкретно служение, където да са практически полезни със своите умения. За съжаление, много от тях, не намират контекст, в който да го направят и се чувстват неползотворни и изолирани от дейността на църквата.

Барна анализира тези процеси и ги конкретизира в седем желания на постмодерния вярващ, определящи седемте промени, които традиционна църква трябва да предприеме, за да задоволи това търсене. Тези седем желания са:

(1)     продължително и интимно общение с Бога

(2)     разговори и взаимоотношения, основани на вярата

(3)     целенасочен духовен растеж

(4)     мотивирано участие в служение

(5)     резултатно и отчетно инвестиране на ресурси

(6)     духовно заветно приятелство

(7)     вяра в семействoто

 
Барна определя ключа за постигане на тези цели като духовна трансформация, която заема място в живота на индивидуалния вярващ и на църквата. Той определя  трансформацията като „значителна промяна или пробив в духовния живот на вярващ или църковно движение”. Според него, процесът на трансформация се поражда в мини-движения извън стените на църквата, които не са задължително пара-църковни (с директно влияние в или от страна на организираната църква). Разпространението на тези мини-трансформации в живота на вярващите Барна нарича духовна „Революция”.

Пет са причините за успеха на духовната революция и способността й да замести ролята на традиционната деноминационна църква:

(1)     личната вяра става главен приоритет и фокус на християнския живот

(2)     вярата е източник на истински, библейски взаимоотношения

(3)     радостта от резултатите на трансформацията прераства в лична мотивация

(4)     вярата дава ясна визия у индивидуалния вярващ и целенасоченост на групата, към която той/тя се чувства принадлежен

(5)     вярата създава място и атмосфера за персонален живот, който е основан на вярата чрез продължителен и практически фокус върху молитва, поклонение, музика и формира един нов християнски светоглед

 
Тези процеси гарантират успеха на духовната революция и я правят духовно преживяване, предпочитано пред монотонността на ежеседмичните църковни посещения. Епицентърът на духовни взаимоотношения преминава от църковната сграда или деноминационната институция в личната, свръхестествена промяна у човека.

Нужно е да се отбележи, разбира се, че представените анализи и заключения са резултат от едно дългогодишно проучване в контекста на Северна Америка. Процесите, които те отразяват обаче, носят не културно-етнически, а чисто вътрешноцърковни характеристики. Тогава, много вероятно е с навлизането на постмодернизма, те да имат своето проявление и в българския църковен контекст. А това, само по себе си, би било доказателство за тезата на Барна, че светът е обхванат от нова християнска „Революция”.

Copyright © Point-of-View. Media Consortium ShalomGroup.org





Тагове:   революция,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Барна - революция
04.01.2008 14:23
Точно това е моят модел.Аз отдавна престанах да ходя на църква.Не се чувствам удовлетворена.Джордж Барна е напипал точно моята цел.Защо ли тази книга я няма на български?Просто църквата в България може би няма все още такива потребости.
цитирай
2. анонимен - Джордж Барна - революция
04.01.2008 14:27
Правилно!Точно това е проблема на църквата - не може да задоволи истинската потребност на вярващия.Ходенето на църква се е превърнало в една истинска пародия.Потребностите на вярващия/изпълнен с Духа/ са да изпълнява Божието слово и да расте в мярката на Христовата пълнота и т. н. и т. н .Защо ли не е преведена книгата на български все още?
цитирай
3. анонимен - Джордж Барна - революция
04.01.2008 14:29
Защо я няма тази книга на българския пазар.Няма кой да я преведе.Явно още не е заинтригувала българското инертно "християнско" общество
цитирай
4. vminev - Книгата на български ?!!!
01.08.2008 09:10
Здравейте, братство! Първо- благодаря на Д.Донев за статията и запознаването на редица с част от книгата на Барна.

Защо книгата я няма на български?! Ами защото ще предизвика смесица от революция и масови безредици всред закостенелобенонизираните ни среди, лични възгледи и фотьойлно християнство!!! Как въобще си задавате този въпрос?! Издаването `и ще разклати фундаментите на легализираните и станалите общественоприемливи форми на християнски практики, наричани "нетрадиционни", "десидентски" дори.

Ето ни- с едни гърди до другите вероизповедания, различни по своему, студени, ходещи в коловозите но посттоталитаристичното, на доскорошноустановеното време на "безБог"....съвременноустановен период на демокрация : всеки в своят си "християнски " живот и - на сцената се появява с гръм и неприемливо поведение некакъв си американец, който че ми говори за мойта цръква! Я па го тоя!

Без майтап, аз смятам, че превода `и на български ще разтърси мнозина, нищо че касае предимно американската среда и тамошната специфична проблематика в "нашите".
Извинявам се, ако съм засегнал някого с майтапчийските изрази на шоплуко- ия сум шоп сущо!

Бог да ви благослови изобилно и да ни даде свобода !!!
Владимир Минев
цитирай
5. анонимен - Въпрос?
20.03.2010 12:37

За коя църква пише Д.Барна и за кои християни?
цитирай
6. vazmushtenia - Този изследовател, няма понятие ...
13.04.2010 22:09
Този изследовател, няма понятие какво означава Църква в собствен смисъл. Той говори за нецърковни християнски общества, лишени от Христообщението в Православната Църква. Освен това практическата дехристиянизация на съвременния свят и отделяне на хората от Църквата, говори повече за състоянието на съвременния човек и отношението му към Бога и всяко добро.
цитирай
7. vminev - 6. vazmushtenia, преди да напишеш ...
14.04.2010 15:04
6. vazmushtenia, преди да напишеш своите възмущения би било редно да обърнеш внимание на няколко прости факта.Факт№1 : "Църква в собствен смисъл" не е еквивалентно на твоята идея за "Църква", но "църква" са събранията на първите вярващи в ранните векове, както и на сегашните събрания на вярващите.Факт№2 : "Христообщението в Православната Църква" не го виждам никъде в писанията, които и вие признавате за Боговдъхновени- т.н."библия".Твоите опити-максимално демагогски и възмутителни, да изкарат единствено общението в "Православната Църква"(но това е византийски клон, все пак, нали знаеш, на византийска религия, а не на жива вяра), като "Христообщение" отпадат като основателни спрямо и от самите писания, БИБЛИЯТА. Там няма твоят манипулативен термин "ХРИСТООБЩЕНИЕ", но има терминът "общението на вярващите в |Помазаника Исус от Назарет"- прочети си писмата на първите апостоли и недей да демагогстваш! Факт№3 : "практическата дехристиянизация на съвременния свят "- няма такова нещо! Вие ки мислите, че хората като не посещавата вашите храмове и сгради не са християни, но библията нарича "ХРИСТИЯНИ", или "ХРИСТОВИ"(т.е.- "ПРИНАДЛЕЖАЩИ НА ПОМАЗАНИКА"; Христос - гр.ез., озн."Помазаник")тези, които ас се покаяли от греховете си и са приели за ГОСПОДАР Исус от гр. Назарет- те са "свято свещанство, избран род, хора, определени от Бога да демонстрират превъзходствата на Помазаника", на вашите "архиепископи", "архимандрити", патриарси, протосевасти, архиереи, сингели, протосингели и тнт ГЪРЦИЗМИ И ЧУЖДИ НА БЪЛГ.ЕЗИК НАИМЕНОМАНИЯ (камо ли на библията). Факт_№4: "отделяне на хората от Църквата"- НЯМА ТАКОВА ЯВЛЕНИЕ!!! Ако искаш да дадеш някаква критика за БОГОПРОТИВНОСТТА и ГРЕХА НА ДНЕШНИТЕ БЪЛГАРИ- това-да, разбирам, съгласен съм, имаш библейско основание, но да се опитваш да прокарваш ИДЕЯТА, ЧЕ ПОНЕЖЕ ХОРАТА СЕ ОТДЕЛЯТ ОТ ПОСЕЩЕНИЕТО НА ПРАВОСЛАВНИТЕ ХРАМОВЕ, НЕ ЦЕЛУВАТ СВЕТИТЕ ОБРАЗИ И НЕ СЕ ПОКЛАНЯТ НА МЪРТЪВЦИТЕ И ТНТН ваши си, но не и БИБЛЕЙСКИ практики и ритуали- ТОВА НЕ,..
цитирай
8. vminev - . . . НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН. Бог е дал нуж...
14.04.2010 15:10
...НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН. Бог е дал нужното учение чрез първите си апостоли, които Исус избра и чрез Павел, когото Исус избра накрая- те са написали в какво и как да се вярва- там няма и помен от вашите практики и ритуали, така че- нямаш право да обвиняваш в "отделяне от църквата"- но можеш да се молиш за "покаяние от греха и обръщане към Бога"...но едва ли ще пожелаеш, тъй като това не фигурира във вашият речник и терминология.

Така че, мисля, че твоето възмущение е основателно от позицията ти на "ПРАВОСЛАВЕН", но не и от позицията ти на "ПРИНАДЛЕЖАЩ НА ПОМАЗАНИКА", тъй като не оставам с впечатлението, че си такъв; така че-първо покай се и стани ученик на Господарят от Назарет, а не служител и последовател на "ПРАВОСЛАВИЕТО", тъй като последното е отговорно за пропадането на душите в огненият ад на не един и двама...

Владимир Минев, Перник.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: hristianstvo
Категория: Други
Прочетен: 517665
Постинги: 74
Коментари: 278
Гласове: 247
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031